علت از کار افتادن میکروفن ها

علت از کار افتادن میکروفن ها

چرا کپسول میکروفن ها می سوزد؟

علت از کار افتادن میکروفن ها و یا ضعیف شدن سطح صدای میکروفن بر اثر آسیب رسیدن به کارتریج یا کپسول میکروفن اتفاق می افتد، در ادامه با بررسی عوامل مختلف به حفظ و نگهداری صحیح میکروفن ها می پردازیم.

 

ضربه:

افتادن ناگهانی میکروفن علاوه به صدمه ظاهری به بدنه میکروفن ها باعث از تنظیم خارج شدن مگنت آهنربایی که در هسته اصلی کارتریج قرار دارد می شود. در این صورت حرکت سیم پیچ یا بوبین میکروفن در دور آن به درستی اتفاق نمی افتد و عملا میکروفن از کار می افتد.

شما می توانید برای بررسی انواع کارتریج میکروفن و انتخاب مطلوب ترین آن برای احیای میکروفن آسیب دیده خود از مشاوره کارشناسان ما استفاده کنید.

 

معرفی و خرید کپسول میکروفن ساندکو مدل C-1000:

کپسول میکروفن ساندکو مدل C-1000

هسته اصلی هر میکروفن، کپسول میکروفن یا اصطلاحا کارتریج آن است، اجزا تشکیل دهنده کپسول میکروفن ساندکو مدل C-1000 یک مگنت آهنربایی در کنار سیم پیچ و پایه اتصال به بدنه میکروفن است. در انتخاب کپسول میکروفن پارامتر های مهمی از جمله الگوی قطبی و دامنه فرکانسی، امپدانس و حساسیت میکروفن بسیار با اهمیت است.

سایر مشخصات فنی کپسول میکروفن ساندکو مدل C-1000:

  • الگوی قطبی: هایپرکاردیود
  • دامنه فرکانسی: 70 الی 13000 هرتز
  • امپدانس: 600 اهم
  • حساسیت: -50 دسیبل
  • وزن : 35 گرم

رطوبت:

عدم حفظ فاصله استاندارد از میکروفن و جذب رطوبت دهان به بدنه و هسته اصلی میکروفن از دیگر عواملی است که باعث ایجاد اتصال بین سیم پیچ و مگنت خواهد شد . استفاده از ابر میکروفن تا حد زیادی می تواند از ورود رطوبت و البته فشار اضافه صوتی به میکروفن جلوگیری کند.

 

علت از کار افتادن میکروفن ها

معرفی و خرید کپسول میکروفن ساندکو مدل C-2000:

کپسول میکروفن ساندکو مدل C-2000کپسول میکروفن ساندکو مدل C-2000 با الگوی قطبی هایپرکاردیود و دامنه فرکانسی 60 الی 14000 هرتز با امپدانس 600 اهم گزینه بسیار مطلوبی برای آواز و خوانندگی و البته مداحی به حساب می آید. این کارتریج قابل نصب بر اکثر بدنه های میکروفن های دستی  می باشد.

 

سایر مشخصات فنی کپسول میکروفن ساندکو مدل C-2000:

  • الگوی قطبی: هایپرکاردیود
  • دامنه فرکانسی: 60 الی 14000 هرتز
  • امپدانس: 600 اهم
  • حساسیت: -50 دسیبل
  • وزن : 48 گرم

 

سطح ورودی صدا به میکروفن:

همانطور که اشاره کردیم علاوه بر ورود رطوبت در فاصله بسیار نزدیک به میکروفن، ورودی صدای بیشتراز حد تعیین شده به کپسول میکروفن سبب داغ شدن سیم پیچی و پاره شدن دیافراگم و بالاخره از کار افتادن آن می افتد.

 

 

حذف فیلتر پارچه ای یا اسفنجی داخلی میکروفن:

حذف فیلتر پارچه ای یا اسفنجی داخلی میکروفن نیزجز عواملی است که به دلایل ذکر شده در بالا به کارتریج میکروفن آسیب می رساند و چرا که ابر یا اسفنج داخلی میکروفن از ورود گرد و خاک و رطوبت و صدای بیش از حد به میکروفن به اندازه چشمگیری محافظت می کند.

 

معرفی و خرید کپسول میکروفن ساندکو مدل C-3000:

کپسول میکروفن ساندکو مدل C-3000اگر بخواهیم به تشریح الگوی قطبی هایپر کاردیود بپردازیم تمرکز صوتی و حذف صدا های اطراف و تک جهته بودن میکروفن از قابلیت ویژه آن است که خوشبختابه کپسول میکروفن ساندکو مدل C-3000 از این الگو پیروی می کند.

 

سایر مشخصات فنی کپسول میکروفن ساندکو مدل C-3000:

  • الگوی قطبی: هایپرکاردیود
  • دامنه فرکانسی: 50 الی 12000 هرتز
  • امپدانس: 600 اهم
  • حساسیت: -48 دسیبل
  • وزن : 52 گرم

 

ورودی ولتاژ و یا جریان اضافه به میکروفن :

روشن کردن کلید فانتوم 48 ولت در میکسر های صوتی برای میکروفن هایی که نیاز به جریان اضافه ندارند نیز باعث سوختن سیم پیچی میکروفن و از کار افتادن آن می شود . بنابراین استفاده از پاور سپلای های تامین کننده جریان برق میکروفن فقط برای میکروفن های کاندنسر یا استودیویی مناسب است که البته هر کدام از میکروفن هااز یک ولتاژ خاص پیروی می کند و برای آن دسته از میکروفن ها هم دانستن جریان مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

اتصال غیر صحیح فیش ورودی میکروفن:

اگر به جای اتصال میکروفن به درگاه ورودی میکروفن، کاربری به اشتباه فیش میکروفن را به خروجی بلندگوی پاورمیکسر یا اکو آمپلی فایر متصل کند سوختن در لحظه میکروفن قطعی خواهد بود.

 

استفاده از کابل های های نامناسب:

عدم استفاده از کابل تمام مس با شیلد و روکش استاندارد و به طبع آن کاهش امپدانس میکروفن و نیز عدم اتصال صحیح سیم میکروفن به کانکتورها می تواند خطرات جدی را برای میکروفن و البته دستگاه صوتی به همراه داشته باشد.

 

و در آخر آشنایی با انواع میکروفن ها و کاربرد صحیح آن ها برای هر کاری می تواند دوام میکروفن مورد نظر را تضمین کند چرا که هر میکروفن دارای الگوی قطبی، دامنه فرکانسی، حساسیت ورودی و امپدانس متفاوتی است و برای استفاده خاصی طراحی و تولید شده است . مثلا کارتریج های با قطر بالاتر برای ساز های کوبه ای  و کارتریج های با قطر کمکتر برای وکال و یا ساز های زهی طراحی و تولید می شود .