سیستم صوتی باشگاه بدنسازی

سیستم صوتی باشگاه بدنسازی

سیستم صوتی باشگاه بدنسازی یا سالن ورزشی و ایروبیک

سیستم صوتی باشگاه بدنسازی یا سالن ورزشی و ایروبیک یک از مهم ترین شرط انتخاب  سالن ورزشی برای ورزشکاران به حساب می آید چرا که پخش یک موسیقی کوبنده و با کیفیت با یک صدای مستمر و یک دست، هیجان فعالیت ورزشی را چند برابر می کند و تاثیر به سزایی در جذب رضایت ورزشکاران دارد.

 

برای تجهیز سیستم صوتی باشگاه بدنسازی یا سالن ورزشی و  ایروبیک باید چند اصل مهم را برای انتخاب و جا نمایی و راه اندازی تجهیزات مد نظر قرار داد، در ادامه تمامی موارد را برای بررسی توضیح می دهیم:

 

بررسی مساحت سالن:

سیستم صوتی باشگاه بدنسازی

 

محاسبه دقیق توان صوتی مورد نیاز یک باشگاه بدنسازی  بر اساس مساحت و شکل هندسی فضای مد نظر انجام می شود. جا نمایی کانتر  و میز مدیریت ، کافه و رختکن و محل قرار گیری تجهیزات ورزشی قبل از بررسی  سیستم صوتی مورد نیاز باید انجام  گیرد.

 

متریال مصرفی و پوشش دیوار ها، کف و سقف ها:

 

آکوستیک بودن محیط ، از توجه بسیار بالایی در انتخاب یک سیستم صوتی قدرتمند بر خوردار است . استفاده از آینه های متعدد سبب پیچیدگی صوتی در مکان می گردد . استفاده از کف پوش و مت های ورزشی از ارتعاشات زیاد جلوگیری می کند و به کیفیت پخش موسیقی کمک شایانی می کند.

 

ارتفاع بیشتر از 3 متر نیز از مواردی است که باعث بر هم خوردن کیفیت صدای پخش شده از تجهیزات صوتی می شود. تعدد ستون ها  در سالن های ورزشی باعث بر خورد سریع صدا به آنها و ارتعاشات بد صوتی  در محیط می گردد.سرامیک دیوار ها به دلیل سطح صاف و صیقلی شکل باعث فید بک صدا می شود. تمام موارد ذکر شده ، با جا نمایی صحیح و انتخاب درست اسپیکر های مطلوب چنین فضاهایی مرتفع می گردد.

 

محاسبه توان مورد نیاز:

 

نرم افزار های متعددی در زمینه محاسبه توان صوتی مورد نیاز مکان های مختلف وجود دارد که خروجی آنها بر اساس موارد ذکر شده در بالا، یعنی محیط و متریال و مصالح مصرفی دستخوش تغییرات می گردد از این رو تجربه اجرایی توسط یک مجری کار آمد می تواند مکمل یک  انتخاب خوب باشد.

 

یک محاسبه عرفی در بین نصابان صوتی رایج و متداول است که می گویند برای هر یک متر یک وات صدا نیاز است. اما این محاسبه کاملا دقیق و اصولی نیست زیرا کاربری فضای مورد نیاز  می تواند این قاعده را به طور کلی به هم بزند . شاید شنیدن صدا در یک محیط ساکت و دور از سایر اصوات با فرمول بالا تطابق پیدا کند اما در یک مکان ورزشی قرار نیست حاضرین بر روی صندلی های خود بنشینند و یک سخنران شروع به صحبت کند!

 

انتخاب نوع بلندگو، تعداد بلندگو  در سالن ورزشی یا باشگاه بدنسازی:

 

باشگاه ورزشی یوز

استفاده از اسپیکر  با توان بالا  و سایز بزرگ  و تعداد کم، حاصلی جز یک خروجی مبهم و بی کیفیت ندارد، برای پخش یک صدای یک نواخت استفاده از چندین اسپیکر با زون بندی جداگانه برای کنترل سطح صدای هر کدام از آنها حائز اهمیت است.

 

قطعا استفاده از بلندگو های دیواری به دلیل طول برد بالا بهتر از بلندگو های سقفی است چرا که صدایی که از هر  بلندگو سقفی خارج شود  پس از طی یک مسافت کوتاه 3 متری به کف سالن می خورد و برگشت صوتی ایجاد می کند، اگر شما هنوز هم متقاعد نشده اید که استفاده از بلندگو سقفی برای باشگاه بدنسازی  انتخاب خوبی نیست مجبور به خرید تعداد بیشتری بلندگو سقفی برای تامین صوت سالن خود خواهید بود.

 

مثلا  هر 3 متر یک عدد ! استفاده از بلندگو های دیواری از نوع دکوراتیو و از گروه اسپیکر های دو مگنت یا دو راهه یا مجهز به ووفر و تیوتر مجزا  متداول ترین انتخاب برای سیستم صوتی باشگاه بدنسازی یا ایروبیک است.

 

جانمایی  اسپیکر در سالن ورزشی یا باشگاه بدنسازی:

باشگاه ورزشی کربن

انتخاب مکان نصب مناسب بلندگو، با طول برد بالا، شعاع صوتی قابل توجهی را پوشش می دهد. هر چه مکان نصب بلندگو با دیوار ها  یا ستون ها و  آینه ها  فاصله داشته باشد خروجی مطلوب تری به گوش شنونده خواهد رسید.

 

از بلندگو های معتبر استفاده کنید، بعضی از تولیدکنندگان و واسطه ها با عرضه  اسپیکر های ناشناخته با برندهای نا معتبر اقدام به درج توان غیر واقعی می کنند و این امر محاسبات صوتی شما را بر هم میزند. ارتفاع نصب بلندگو یا اسپیکر دیواری در باشگاه بدنسازی 2.20 الی 2.7 از کف سالن تا کف  اسپیکر است.

 

یک زاویه 15 درجه رو به پایین تاثیر به سزایی در یکپارچگی صوتی  خواهد داشت. توصیه می شود بلندگو ها با خط  و سیم کشی جداگانه  به آمپلی فایر  متصل شود این امر باعث می شود شما بتوانید هر بلندگو را به صورت جداگانه کنترل کنید.

 

انتخاب آمپلی فایر برای باشگاه بدنسازی یا سالن ورزشی:

سیستم صوتی باشگاه بدنسازی

قرار است یک باشگاه بدنسازی یا سالن ورزشی از ساعت 8 صبح الی 12 شب به صورت پیوسته فعالیت داشته باشد ، یک آمپلی فایر خوب برای چنین مدت طولانی باید مشخصه های قابل قبولی داشته باشد که در ادامه توضیح داده می شود:

 

  • بدنه فلزی با سیستم خنک کنندگی هوشمند و مجهز به هدسینک داخلی برای دفع حرارت ترانزیستور ها
  • سیستم صوتی باشگاه بدنسازیزون بندی بالا با کنترل ولوم سطح صدای مجزا برای تنظیم صدای مورد نیاز هر قسمت از سالن یا باشگاه ورزشیسیستم صوتی باشگاه بدنسازی
  • مجهز بودن به ترمینال خروجی ولتی یا 0 و 100 ولت به دلیل عدم نگرانی در کابل کشی های طولانی با متراژ بیشتر از 20 متر
  • سیستم صوتی باشگاه بدنسازیدارای امکانات مدیا پلیر،  پخش صوتی از قبیل بلوتوث و فلش مموری یا ورودی های RCA جهت اتصال کامپیوتر و لپ تاپ
  • سیستم صوتی باشگاه بدنسازیامکان اتصال میکروفن با قابلیت اولویت بندی (یعنی زمانی که میکروفن روشن می شود صدای موسیقی رفته رفته کاهش پیدا می کند و صدای میکروفن قالب می شود و پس از خاموش شدن مجدد میکروفن صدای موسیقی به حالت اولیه باز می گردد).

خدمات پس از فروش مستمر:

انتخاب یک فروشنده و نصاب با تجربه می تواند دغدغه  و نگرانی شما را در کارشناسی و انتخاب تجهیزات و نصب و راه اندازی با یک پشتیبانی کامل از تحویل تا آموزش و رفع ایرادات در طول دوره خدمات از بین ببرد و خیالتان را راحت کند.

 

امیدواریم مطالب ارائه شده که توسط گروه فنی شرکت پیشتازان صدای نقش جهان بر اساس تجربه های متعدد در نصب تجهیزات صوتی مورد نیاز باشگاه های بدنسازی بدست آمده بتواند در انتخاب  شما برای  پوشش صوتی سالن ورزشی  مورد نظر ، موثر واقع شود . استفاده از مطالب بالا بدون ذکر منبع شایسته نخواهد بود.