آشنایی با علائم استاندارد الکتریکی

معنا و مفهوم علائم اختصار بر روی محصولات برقی به چه منظور هستند و حاوی چه اطلاعاتی است ؟

بر روی تجهیزات الکتریکی یا برقی مصرفی در خانه یا محل کارتان ممکن است یک یا چند علامت استاندارد درج شده باشد ، این علائم به معنی مورد تایید بودن روش تولید از نظر استاندارد های منطقه ای یا جهانی می باشد.

در ادامه به معرفی علامت ها ی استاندارد الکتریکی می پردازیم.

 

علامت استاندارد C E اروپا

علامت CE معرف تطابق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا برای بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست است.

آشنایی با علائم استاندارد الکتریکیCE نشانگر انطباق با استانداردهای اتحادیه اروپا برای محصولات فروخته شده در منطقه اقتصادی اروپا است.  نشان CE همچنین در محصولات فروخته شده در خارج از منطقه اقتصادی اروپا که با استانداردهای EEA تولید شده‌اند نیز یافت می‌شود.

 

 

نشان CE حتی برای افرادی که با منطقه اقتصادی اروپا آشنا نیستند در سراسر جهان قابل تشخیص باشد. مارک CE نشان می‌دهد که این محصول بدون در نظر گرفتن کشور مبدأ، می‌تواند آزادانه در هر بخشی از منطقه اقتصادی اروپا به فروش برسد.

 

علامت استاندارد CE چین

برخی از تولیدکنندگان چینی برای محصولات خود از نشانی بسیار شبیه به CEاستفاده می کنند که کوتاهشده ی CHINA EXPORT به معنای صادرات چین است.

از جمله تفاوت های بارز این دو علامت می توان به فاصله بیشتر دو حرف C و E  در علامت اروپا اشاره کرد.

همان طور که در تصویر مشخص است حرف E در علامت چین از سه دندانه یکسان و یک اندازه تشکیل شده است.

علامت استاندارد UL امریکا

(UL (underwriters laboratory، صد و بیست سال پیش به منظور تست محصولات در آمریکا پایه گذاری شد و جزء معدود شرکت هایی است که اجازه فعالیت از جانب اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای ایالات متحده آمریکا (OSHA) کسب کرد. امروزه استاندارد  UL به عنوان یک استاندارد جهانی با بیش از 120 مرکز بازرسی از 102 کشور جهان مشتری دارد.

آشنایی با علائم استاندارد الکتریکیاغلب برای اطمینان از تولید محصولاتی که گواهی UL دریافت کرده اند، بازرسان این شرکت، چندین بار در سال به واحد تولیدی مراجعه کرده و محصولات را تست می کنند.

 

UL در 5 زمینه مختلف از جمله محیط زیست، بهداشت و حیات، ایمنی و پروژه های دانشگاهی به صورت تخصصی فعالیت می کند. نشان استاندارد UL روی هر محصولی، نشانی معتبر در سراسر دنیا محسوب می شود.

 

محصولات دارای این علامت، تست های مربوط به استاندارد های ایمنی ملی را پشت سر گذاشته و هیچ گونه ریسک احتمالی برای آتش سوزی ، برق گرفتگی و خطرات مرتبط با منطقه 2 خطر را ندارند

حرف Us و Cبه معنی مورد قبول بودن این استاندارد در آمریکا و کانادا می باشد.

استاندارد UL جزء آن دست از استاندارد هایی است که در محصولات امنیتی تحت عناوین مختلف مانند گواهی UL  آمریکا، UL RATE یا FIREPROOF زیاد شنیده می شود.

 

 

علامت استاندارد UL Recoginzed  امریکا

UL Recoginzed  امریکا به این معنا است که قطعه مورد نظر به عنوان یک جز، تست شده  و می توان از آن در تجهیزات دیگر استفاده کرد.

آشنایی با علائم استاندارد الکتریکی

 

حرف Us و Cبه معنی مورد قبول بودن این استاندارد در آمریکا و کانادا می باشد.

 

در واقع این استاندارد مقررات اجباری یک قطعه مصرفی در یک دستگاه بزرگ را تایید می کند.

 

این علامت استاندارد را بیشتر بر روی رله الکترومکانیکی می توان دید.

 

 

 

علامت استاندارد VDE آلمان

انجمن برق،الکترونیک و فن آوری اطلاعات VDE یا (Verband Der Elektro technik) یک سازمان بین المللی جهت تجهیزات و محصولات مرتبط با برق می باشد.

آشنایی با علائم استاندارد الکتریکی

این استاندارد وظیفه تست ، تایید ومطابقت با استاندارد های ساخت و ایمنی و صدور گواهی نامه محصولات را دارد .

کد های تحت استاندارد اجرایی VDE معمولا بر اساس سیستم متریک تدوین شده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

علامت استاندارد GS آلمان

GS مخفف عبارت آلمانی “Sicherheit Geprüfte” (گواهی امنیتی) است، که یک علامت صدور گواهینامه داوطلبانه بر اساس الزامات و مقررات ایمنی در کشور آلمان است.
اگرچه GS یک گواهینامه آلمانی است، اما توسط بسیاری از کشورها در اروپا، وسایر کشورهای آمریکایی و آسیایی به عنوان یک گواهینامه ایمنی به خوبی شناخته شده است .
آشنایی با علائم استاندارد الکتریکی
نشان GS نه تنها نشان دهنده ایمنی و عملکرد محصول است بلکه نشان دهنده کیفیت پایدارمحصول میباشد و افزایش اعتماد مشتری و تمایل آن را برای خرید محصول را افزایش می دهد .
در حقیقت نشان GS کلیه الزامات و قوانین دایرکتیو تجهیزات با ولتاژ پایین (LVD) را پوشش می دهد .

 

 

 

 

 

 

علامت استاندارد CSA کانادا

در زمینه تست محصولات مصرفی و صنعتی است. از ملزومات مورد استفاده در لوله‌کشی منازل گرفته تا سیستم‌های با ولتاژ بالای ac و دستگاه‌های الکتریکی بازارهای آمریکا و کانادا همه باید این علامت را داشته باشند.

آشنایی با علائم استاندارد الکتریکی

وجود علامت CSA بدان معناست که آن محصول همه استانداردهای مورد نیاز را برآورده می‌کند.

 

 

 

 

مطالب فوق تماما در بخش فنی مهندسی پیشتازان صدای نقش جهان وارد کننده برند soundco گرد آوری شده است. انتشار فقط با ذکر منبع بلامانع است.