راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی

برای انتخاب و نصب بلندگو سقفی و راه اندازی یک سیستم صوتی مطلوب، برای محیط مد نظر با شناخت کافی از کاربرد آن فضا، ابعاد و اندازه ها و البته وجود سقف دو پوش یا کاذب می توانیم اقدام به انتخاب نوع و تعداد اسپیکر سقفی کنیم. یکی از پارامترهای مهم، ارتفاع کف تا زیر سقف است چرا که برای فضاهای با ارتفاع کمتر از 270 سانتی متر بهتر است از نصب بلندگو سقفی منصرف شویم و از اسپیکر های دکوراتیو و ستونی استفاده کنیم.

 

به طور معمول طول برد یک بلندگو سقفی با توان 30 وات حداکثر 500 سانتی متر می باشد و فاصله  پاسگویی مطلوب از 270 سانتی متر  الی 450 سانتی متر می باشد. نصب بلندگو سقفی در ارتفاع کمتر از 2.7 متر به دلیل برخورد سریع صوت با کف محیط  و برگشت صدا به بالا،  پیچیدگی و تاخیر صوتی را به همراه دارد.

 

محاسبه توان بلندگو سقفی:

پس از محاسبه مساحت فضا اقدام به انتخاب تعداد و توان بلندگو می کنیم.  مساحت بدست آمده، توان نسبی صدای مورد نیاز است، این برآورد برای یک صدای فلت و قابل شنوایی است اما برای پخش موزیک با حجم بالاتر باید بین 20 الی 50 درصد، توان بیشتری را در نظر بگیریم. مثلا برای یک سالن پذیرایی مسکونی با مساحت 100 متر، نصب 4 بلندگوی 30 واتی توصیه  می شود.

 

انتخاب بلندگو سقفی:

سوال بعدی که باید از کارفرما پرسید این است که  هدف از نصب سیستم صوتی در فضای مورد نظر چیست؟

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی

 

بلندگو های سقفی در دو نوع فول رنج و دو مگنت به بازار معرفی شده اند و به صورت متداول توان نهایی یک بلندگو فول رنج از 2.5 وات تا حداکثر 20 وات و  یک اسپیکر دو مگنت یا دو راهه 20 وات الی 40 وات است.

بلندگو سقفی فول رنج:

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی-1

عمدتا بلندگو های فول رنج برای مکان های تجاری، ادارای ،پزشکی و … مناسب است.

 

بلندگو سقفی دو مگنت یا دو راهه:

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی-2

استفاده از بلندگو های دو مگنت برای پخش یک موسیقی با کیفیت در منازل، کافی شاپ ها، رستوران هئا، باشگاه های ورزشی، فروشگاه های بوتیک و … توصیه می شود.

 

جانمایی و تعداد بلندگو سقفی مورد نیاز:

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی-3

 

پس از انتخاب نوع بلندگو سقفی، تعداد و توان اسپیکر سقفی نوبت به سایز برش و جا نمایی در سقف می رسد. در ادامه به چند نکته کلیدی در جانمایی و سایز برش اسپیکر سقفی می پردازیم.

  • تا حد امکان از نصب بلندگو سقفی در مجاورت دیوار ها و پنجره ها خودداری کنیم و حداقل فاصله 1.5متری را رعایت کنیم، چرا که با نصب بلندگو در مجاورت دیوار ها و پنجره ها با هدر رفت صوت مواجه می شویم.
  • استفاده از بلندگو سقفی با سایز بیش تر از 22.5 سانتی متر علاوه بر غیر استاندارد بودن سایز بلندگو برای نصب در سقف، زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی برای تهیه چنین سایز بلندگویی در بازار با مشکل مواجه می شوید.
  • وزن زیاد اسپیکر سقفی با سایز بزرگ باعث قوس دار شدن سقف کاذب می شود و در طول زمان منجر به ایجاد ترک در رنگ می شود.

گول توان های کاذب بلندگو سقفی درج شده بر روی برخی محصولات را نخورید!

ما در جدول زیر سایز تقریبی و رایج برش بلندگو در سقف کاذب، سایز بیرونی بلندگو(قاب یا فریم)، سایز اسپیکر بر اساس اینچ و توان نهایی را قرار داده ایم . فروشندگان با درج اعداد غیر واقعی توان بلندگو سعی در ایجاد تمایز در بلندگو سقفی دارند و با درج اعداد کاذب بر روی بلندگو سعی در فریب مخاطب را دارند.

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی

خرید بلندگو سقفی:

پس از تحقیق و بررسی اقدام به خرید بلندگو سقفی کنید، محصولتان را از سبد برندهای معتبر و با سابقه انتخاب کنید. تا حد امکان از فروشگاه های اصلی و واردکننده های رسمی اقدام به خرید کنید چرا که محصولات آنها همیشه بروز شده است. آنها به خوبی نقاط قوت و ضعف محصولات خود را می دانند و تجربه بیشتری در مواجه با مشتریان و نیاز هایشان دارند.

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی-6

 

 

فروشگاه های رسمی خدمات و گارانتی مطلوب تری به نسبت سایر فروشگاه ها و وب سایت های متفرقه ارائه می دهند. اطمینان حاصل کنید که کالای انتخاب شده استمرار در خط تولید دارد و مثلا اگر شما در سال آینده با آن شرکت، وب سایت و یا فروشگاه مراجعه کنید باز هم این محصول را ارائه می دهند.

 

ترجیحا از بلندگو های فریم لس یا بدون قاب استفاده کنید، شیوه نصب و راه اندازی این بلندگو ها بسیار ساده تر از بلندگو های فریم دار است. حتما قبل از خرید نهایی مارک و مدل محصول را در موتور های جستجو گر سرچ کنید و ببینید اطلاعات و مدل و نام درج شده با تصاویر و مشخصه های درج شده در وبسایت ها تطابق داشته باشد.

 

مشاهده شده بعضی از سودجویان محصولات متفرقه و بی کیفیت را با برند های معتبر بسته بندی می کنند و مارک آنها را بر روی محصولات متفرقه درج می کنند. برای خرید هر محصول بر اساس قابلیت ها و مشخصه ها پول بپردازید چرا که بعضی از فروشندگان با درج اعداد و ارقام غیر واقعی و استفاده از مارک های گلوبال اقدام به قیمت گذاری بسیار نامتعارف محصولات می کنند.

 

انتخاب شیوه راه اندازی اسپیکر سقفی (اهمی یا ولتی):

به طور معمول روش راه اندازی بلندگو به دو روش اهمی و ولتی انجام می شود. در ادامه به مزایا و معایب هر دو می پردازیم.

 

بررسی مزایا و معایب راه اندازی انواع بلندگو سقفی با خط اهمی:

مزایای خط اهمی :

  • صدای متناوب و فراگیر بلندگو
  • امکان طراحی به صورت استریو

معایب خط اهمی:

  • محدودیت طول سیم کشی و عدم امکان به صورت پارالل و موازی
  • محدودیت تعداد بلندگو به دلیل پایین آمدن اهم نهایی و عدم تقابل با آمپلی فایر

 

بررسی مزایا و معایب راه اندازی انواع بلندگو سقفی با خط ولتی:

مزایای خط ولتی:

  • امکان سیم کشی در مسافت های طولانی و بدون محدودیت
  • امکان نصب بلندگو با رعایت توان آمپلی فایر و عدم  نیاز به محاسبه مقاومت نهایی و اهم آمپلی فایر
  • امکان سیم کشی به صورت موازی از بلندگو به بلندگو بعدی
  • محافظت از بلندگو در قبال اضافه بار بدلیل وجود ترانس مچینگ جداگانه بر روی هر بلندگو
  • امکان سر بندی در توان های مختلفت با توجه به حیط و کاربری یا توان نهایی آمپلی فایر در پشت بلندگو سقفی
  • امکان زون بندی بر روی آمپلی فایر و کنترل سطح صدای هر بلندگو از روی آمپلی فایر رومیزی

معایب خط ولتی:

  • صدای فلت با کاهش نا محسوس فرکانس های پایین به دلیل وجود ترانس مچینگ
  • عدم وجود صدای استریو

 

 

انتخاب آمپلی فایر بلندگو سقفی:

برای انتخاب آمپلی فایر پس از محاسبه توان نهایی مورد نیاز اقدام به خرید کنید. لازم است توان آمپلی فایر، با کل توان بلندگو ها تقابل داشته باشد و بهتر است 20 الی 50 درصد، توان آمپلی فایر را بیشتر از میزان مصرف تهیه کنیم، چرا که در آن صورت نیاز نیست ولوم های صدا را تا حداکثر باز کنیم و از دیگر مزایای آن این است که اگر بخواهیم زمانی یک یا دو بلندگوی بیشتر به مجموعه اضافه کنیم با محدودیت عدم راه اندازی با آمپلی فایر مواجه نمی شویم.

 

تعداد زون بندی، امکانات پخش کننده از قبیل بلوتوث و usb ، امکان نصب بلندگو به هر دو روش اهمی و ولتی، رموت کنترل کاربردی و زیبایی ظاهری از مشخصه های اصلی انتخاب یک آمپلی فایر رومیزی به حساب می آید و البته پنل های دیواری صوتی که دارای امکانات متعدد و حتی نسخه های اندروید هستند بسیار مورد توجه قرار می گیرند ولیکن فقط برای خط اهمی و نصب حداقل 2 و حداکثر 4 بلندگو مناسب هستند.

 

جانمایی و سایز برش بلندگو سقفی:

برای برش مکان نصب بلندگو سقفی بعد از جا نمایی و بررسی دوباره توازن و تقارن نصب بلندگو ها اقدام به علامت گذاری و برش می کنیم. بلندگو های سقفی حرفه ای دارای الگوی برش هستند . بهتر است برای یک برش مناسب و حرفه ای از استادکاران استفاده کنید چرا که آنها ابزار مناسب را دارند و خطر آسیب به سقف و زیر ساخت ها به حداقل می رسد. قبل از نصب حتما از زیر سازی و استحکام سازه های سقفی اطمینان حاصل کنید. توصیه اکید کارشناسان ما این است که تا قبل از خرید نهایی بلندگو سقفی اقدام به برش نکنید، چرا که اطلاعات فنی و ابعاد و اندازه های برخی وبسایت ها بروز و صحیح نیست!

 

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی-9

سیم کشی بلندگو سقفی:

پس از انتخاب شیوه سر بندی (اهمی یا ولتی) نوبت به سیم کشی می رسد، اگر قصد نسب به صورت اهمی را داشته باشیم (که عمدتا با محدودیت تعداد بلندگو حداکثر تا 4 عدد مواجه هستیم) برای هر خط  بلندگو یک سیم دو رشته تمام مس بلندگو با رعایت + و – به پشت آمپلی فایر می کشیم. استفاده از سیم و کابل تمام مس به انتقال سریع و عدم افت صوتی کمک شایسته ای می کند.

 

در صورت نصب به صورت ولتی نیز همین کار را انجام می دهیم اما اگر با محدودیت و تعدد سیم ها مواجه شدیم می توانیم هر چند بلندگو را با یک خط نیز انتقال بدهیم و این یکی از مزایای خط ولتی بود که در بالا به ان اشاره کرده بودیم.

 

نصب بلندگو و سربندی:

پس از سیم کشی حتما به اطلاعات فنی درج شده بر روی محصول دقت کنید و در صورت نیاز با کارشناسان فروش تماس بگیرید. ترمینال های متعددی وجود دارد که هر کدام مناسب خط ولتی یا اهمی و یا توان های متفاوت بلندگو هستند.

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی-7

 

 

قبل از قرار دادن سیم ها به زیر ترمینال بلندگو ، رشته های سیم را به دور خودشان بپیچید و مطمئن شوید باعث اتصالی نمی شوند. رعایت سر بندی بر اساس + و – را فراموش نکنید. در خط ولتی با گزینه com یا صفر و  100v مواجه هستید.  مراقب باشید در حین سفت کردن پیچ های بلندگو سقفی پیچ گوشتی به سمت صفحه بلندگو حرکت نکند و سبب آسیب دیدن آن نشود.

 

نصب آمپلی فایر و راه اندازی:

پس از اتمام مراحل نصب بلندگو، آمپلی فایر را در جای از پیش تعیین شده قرار بدهید سیم های هر خط از بلندگو را به صورت جداگانه مارک کنید. با رعایت + و – سیم ها را در زیر ترمینال مربوطه قرار بدهید. دفترچه اطلاعات فنی گویای روش صحیح نصب است. از کارشناسان فروش و نصب و راه اندازی کمک بگیرید

راهنمای جامع انتخاب و نصب بلندگو سقفی-5پس از اتمام مراحل سر بندی همه ولوم های دستگاه را روی صفر قرار بدهید. کلید پاور دستگاه را روشن و تدریجی و با توجه به کاربرد اقدام به باز کردن سطح صدا و سایر ولوم ها کنید. به هیچ وجه هیچ یک از ولوم ها را تا حداکثر باز نکنید.  فراموش نکنید برای دوام بالای دستگاه و اسپیکر ها در زمان خاموش کردن دستگاه  ولوم های اصلی دستگاه و سطح صدا بسته باشد.

 

مطالب فوق تماما در گروه فنی مهندسی شرکت پیشتازان صدای نقش جهان وارد کننده رسمی برند soundco ایجاد شده است و کلیه حقوق مطالب آموزشی این درگاه متعلق به مالکیت حقیقی آن می باشد.