راهنمای جامع انتخاب میکروفن

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

بهترین نوع میکروفن برای ضبط یک ارکستر موسیقی چیست؟ منظور از میکروفن خوب چیست ؟

آیا میکروفن باید خازنی و دینامیکی باشد ؟ آیا میکروفن باید تمام جهتی یا تک جهتی باشد؟ شما می توانید با شناخت انواع میکروفن ها و مشخصات آنها به سادگی جواب پرسش های فوق را بیابید . میکروفن منبع و سرمنشا و سیگنال صدای ضبط شده است پس اگر سیگنال آن نویز اعوجاج یافته باشد و یا کیفیت فرکانسی تغییر کرده باشد در تمامی زنجیره ضبط صدا، با این نقائص برخورد خواهید داشت. بنابراین بهتر است هزینه بیشتری را صرف خرید یک میکروفن با کیفیت نمایید .

 

حتی اگر دارای یک استودیوی MIDI باشید و تمام صدا را از دستگاه های نمونه گیری با سینتی سایزر دریافت کنید باز هم به میکروفن خوب نیازمند هستید. زیرا برای ضبط نمونه های صوتی برای دستگاه نمونه گیری و یا ضبط آواز ساکسیفون گیتار آکوستیک و مانند این ها نیاز به میکروفن دارید، میکروفن یک مبدل برای تغییر انرژی از شکلی به شکل دیگر است که امواج صوتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند این سیگنال در میز صدا تقویت و اصلاح می شود.

 

 انواع مبدل ها

میکروفن های حرفه ای صدا برداری با توجه به نحوه تبدیل صوت به سیگنال الکتریکی به سه گروه دینامیکی نواری و خازنی دسته بندی می شوند.

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

میکروفن داینامیک:

در شکل ۱-۶ ساختمان یک میکروفن دینامیکی نشان داده شده است یک سیم پیچ متصل به دیافراگم در یک میدان مغناطیسی به شکل معلق قرار دارد. هنگامی که امواج صوتی دیافراگم را به ارتعاش در می‌آوریم سیم پیچ در میدان مغناطیسی جابجا شده و یک سیگنال الکتریکی که متناسب با این امواج صوتی است است تولید می گردد .نام دیگر میکروفن دینامیکی میکروفن سیم پیچ متحرک است. اما این نام به ندرت استفاده می شود.

 

میکروفن نواری:

در میکروفن نواری یک ورقه یا نوار فلزی نازک در یک میدان مغناطیسی معلق قرار دارد شکل ۲-۶ این نوار فلزی امواج صوتی در میدان مغناطیسی مرتعش شده و یک سیگنال الکتریکی تولید می شود.

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

 

میکروفن خازنی:

میکروفن خازنی دارای صفحه متحرک رسانا دیافراگم و صفحه ثابت است این دو صفحه که در فاصله بسیار نزدیک نسبت به هم واقع شده اند شکل ۳-۶ به وسیله الکتریسیته مستقیم شارژ می شوند و یک خازن الکتریکی را تشکیل می‌دهند  هنگامی که امواج صوتی به صفحه متحرک که همان دیافراگم است برخورد می‌کند آن را مرتعش می‌سازد با این ارتعاش فاصله دو صفحه خازن تغییر می‌کند این تغییر فاصله ظرفیت خازن را عوض کرده و یک سیگنال الکتریکی متناسب با صدا ایجاد می‌شود.

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

 

انواع میکروفن خازنی:

میکروفن های خازنی  به دو نوع خازنی واقعی و خازنی الکترت Electret تقسیم می‌شود. در یک میکروفن خازنی واقعی دیافراگم صفحه متحرک و صفحه ثابت با ولتاژی که از بیرون به آنها اعمال می‌شود شارژ می گردند. در یک میکروفن خازنی الکترت دیافراگم صفحه متحرک و صفحه ثابت با ماده‌ای به نام الکترت که در یکی از آن دو قرار می‌دهند شارژ می‌شوند .

 

با اینکه هر دو نوع میکروفن خازنی، خازنی واقعی و خازنی الکترت می توانند کیفیتی برابر و مطلوب داشته باشند اما برخی مهندسان صدا میکروفن های خازنی واقعی را ترجیح می دهند هرچند که قیمت آنها بیشتر است . میکروفن های خازنی را به اختصار میکروفن خازنی و میکروفن های خازنی الکترت را میکروفن الکترت می نامند. یک میکروفن خازنی برای کار به منبع تغذیه نیاز دارد این منبع تغذیه می تواند باتری یا تغذیه فانتوم باشد تغذیه فانتوم ولتاژ بین ۱۲ تا ۴۸ ولت مستقیم است که از طریق دو مقاومت الکتریکی مساوی به پین های ۲ و ۳ از جک میکروفن متصل می‌شود.

 

میکروفن از طریق همین پینهای ۲ و ۳ تغذیه فانتوم را دریافت و سیگنال صدا را ارسال می‌کند و بسیاری از میزهای صدا در اتصالات ورودی میکروفن خود تغذیه فانتوم دارند و تنها با اتصال میکروفون تغذیه فانتوم از میز صدا به میکروفون می‌رسد.

 

میکروفن های نواری و دینامیکی به منبع تغذیه نیاز ندارند. در میکروفن خازنی تبدیل امواج صوتی سریعتر از میکروفن دینامیکی انجام می‌شود زیرا دیافراگم آن جرم کمتری دارد .شکل ۴-۶ برش طولی دو میکروفن دینامیکی و خازنی را نشان می‌دهد .

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

 ویژگی های کلی هر یک از انواع میکروفن ها:

 

میکروفن خازنی

  • پاسخ فرکانسی پهن و یکنواخت
  • توانایی پاسخگویی درست به صداهای ضعیف و قوی
  • پاسخ فرکانس پایین عالی درنوع تمام جهتی ان
  • صدایی صاف و شفاف به دلیل تبدیل سریع امواج صوتی به سیگنالهای الکتریکی
  • مناسب برای سازهای آکوستیکی و آواز در استودیو
  • امکان ساخت آن در ابعاد کوچک

 

 میکروفن دینامیکی

  • متمایل به داشتن پاسخ فرکانسی ناهموار اما هنوز کاملاً قابل استفاده
  • مستحکم و قابل اعتماد
  • کاربرد در هوای سرد گرم و رطوبت بالا
  • دسترسی به حجم صدای بالا بدون اعوجاج
  • مناسب برای مجموعه تبلت‌ها و تقویت کننده گیتار برقی
  • در صورت داشتن پاسخ فرکانسی یکنواخت تیزی صدای سازهای بادی چوبی و برنجی را حذف میکند.

 

میکروفن نواری

  • ممتاز بودن به خاطر گرمی صدا و یکنواختی پاسخ فرکانسی
  • حساس
  • مکمل ضبط دیجیتال صدا

 

البته برخلاف ویژگی‌های کلی فوق استثنایی هایی وجود نیز دارد. برخی از میکروفن های دینامیکی پاسخ فرکانسی تمام باند و یکنواخت دارند و برخی میکروفن های خازنی مستحکم بوده و مناسب سطوح  فشار صوتی بالا می باشند که این امر به مشخصات هر میکروفن بستگی دارد.

 

 راستای دریافت صدا:

میکروفن ها  با توجه به نحوه پاسخگویی به اصوات رسیده از جوانب مختلف با هم متفاوت هستند و یک میکروفن تمام جهتی حساسیت یکسانی نسبت به اصوات رسیده از جهات گوناگون دارد در حالی که میکروفن یک جهتی بیشترین حساسیت را نسبت به اصوات رسیده از مقابل دیافراگم نشان می‌دهد اما صداهای رسیده از کناره ها یا پشت دیافراگم را به صورت ضعیف شده دریافت می‌کند. میکروفن دو جهتی بیشترین حساسیت را نسبت به اصوات رسیده از مقابل و پشت دیافراگم و کمترین حساسیت را نسبت به صداهای رسیده از کناره‌های دیافراگم دارد .

 

الگوی دریافت یک جهتی به سه نوع کاردیود، سوپرکار دیود و هایپر کاردیود تقسیم می‌شود یک میکروفن با الگوی دریافت کاردیود به اصوات رسیده از مقابل با زاویه باز حساس است ولی حساسیت آن در کناره‌ها ۶ دسیبل کاهش می‌یابد این در حالی است که میزان کاهش حساسیت در پشت دیافراگم این میکروفن به ۱۵ تا ۲۵ دیسبل می‌رسد. حساسیت میکروفن سوپرکار دیود در کناره‌ها ۸/۷ دیسبل  نسبت به جلو میکروفن کمتر است و در دو ناحیه ای زاویه ۱۲۵ درجه از جلوی میکروفن به راست و چپ حداقل حساسیت را دارد .حساسیت میکروفن هایپرکار دیود در کناره‌های آن ۱۲ دسبیل کمتر از جلوی میکروفن است و در دوزاویه ۱۱۰ درجه از جلوی میکروفن به راست و چپ حداقل حساسیت را دارا است .

 

برای شنیدن چگونگی دریافت صدا توسط میکروفن کاردیود در حالی که صدای خروجی آن گوش می دهید در گرداگرد ان صحبت کنید. در این صورت هنگامی که مقابل دیافراگم میکروفن صحبت می‌کنید صدای خود را در بلندترین سطح و هنگامی که پشت دیافراگم صحبت می کنید صدای خود را در پایین ترین سطح می‌شنوید.

 

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

 

میکروفن های سوپر کاردیود و هایپر کاردیود نسبت به میکروفن کاردیود اصوات رسیده از کناره های خود را بیشتر پس می‌زند تضعیف می‌کنند و جهت دار تر هستند اما نسبت به میکروفن کاردیود صداهای پشت دیافراگم را بیشتر دریافت می‌کنند.

 

الگوی دریافت صدا یک میکروفن منحنی میزان حساسیت نسبت به زاویه ای است که صدا به میکروفن می‌رسد این منحنی بر روی کاغذ مخصوص ترسیم می گردد. شکل ۵-۶ الگوی گوناگون دریافت صدا را نشان می‌دهد.

 

 

ویژگی میکروفن Omnidirectional (تمام جهتی)

میکروفن Omnidirectional

  • دریافت صدا از همه جهت ها
  • حداکثر دریافت پس اوایی اتاق
  • عدم امکان ایزولاسیون آکوستیکی مگر با کاربرد نزدیک میکروفون
  • حساسیت کم نسبت به حروف انفجاری پ ت
  • حساسیت کم به نویز تماس با بدنه میکروفون
  • عدم تقویت فرکانس های پایین هنگام کاربرد نزدیک (پدیده‌ای مجاورت)
  • پاسخ فرکانسی گسترده در میکروفون های خازنی (مناسب برای ارگ آکوستیکی و طبل بزرگ در یک ارکستر یا گروه موسیقی سمفونیک)
  •  قیمت‌ پایین

 

 

 

ویژگی میکروفن Unidirectional(یک جهتی)

میکروفن Unidirectional

  • امکان انتخاب منبع صوتی
  • تضعیف نشست صدا نویز زمینه و صداهای انعکاسی از محیط
  • ایزولاسیون خوب( امکان جداسازی و تفکیک صدا ها در بین شیارهای صوتی)
  • کاربرد نزدیکان سبب تقویت فرکانس های پایین می شود (به غیر از میکروفن هایی که دارای حفره‌هایی در بدنه خود هستند)
  • بهره بالاتر از قبل از فیدبک آکوستیکی در یک سیستم پخش صدا در محیط
  • امکان استفاده در میکروفون گذاری استریوفونیک (در فصل ۷ توضیح داده شده است)

 

میکروفن کاردیود Cardioid

 

میکروفن کاردیود

  • دارا بودن زاویه دریافت باز جهت منابع صوتی مقابل دیافراگم میکروفن
  • بیشترین مقدار تضعیف در مورد صدا های پشت دیافراگم میکروفن سوپرکاردیود
  •  بیشترین اختلاف در میزان صدای دریافتی از مقابل و پشت میکروفون( مناسب برای قرار دادن روی کف صحنه نمایش میکروفون)
  • ایزولاسیون بیشتر نسبت به میکروفن کاردیود
  • کمتر دریافت نمودن پس اوایی نسبت به کاردیود

 

 میکروفن سوپرکاردیود Super cardioid

  • میکروفن سوپرکاردیوددر میکروفن های یک جهتی این الگوی دریافت بیشترین تضعیف را در کناره های خود دارد بیشترین ایزولاسیون بیشترین تضعیف را در کناره های خود دارد .
  • بیشترین  ایزولاسیون ( بیشترین تضعیف پس اوایی  نشت  صدا فیدبک نویز زمینه)

 

میکروفن Bidirectional (دو جهتی)

  • دریافت از مقابل پشت دیافراگم و تضعیف صدا های کناری برای مثال در یک مصاحبه دو نفره یا دو بخش از گروه همخوان ها می توان از این میکروفن استفاده کرد.
  • بیشترین ایزولاسیون هنگامی که آن را در بالای سر نوازندگان قرار دهیم البته به شرطی که این نوازندگان مقابل هم قرار گرفته باشند.
  • امکان استفاده در میکروفون گذاری استریوفیک  به صورتی که دو میکروفون دو جهته به صورت متقاطع با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم قرار گیرند.

 

در یک میکروفن خوب الگوی دریافت باید در محدوده فرکانسی ۲۰۰ هرتز تا ۱۰ کیلو هرتز یکسان به عبارت دیگر پاسخ آن در سمت شنوا  on-axis و سمت ناشنوا off-axis و در محدوده فرکانسی فوق با توجه به الگوی دریافت میکروفن تغییر کند در غیر این صورت کیفیت فرکانسی صدا در سمت‌های شنوایی و ناشنوایی میکروفن متفاوت بوده و صدای واقع در سمت ناشنوا به شکل رنگ آمیزی شده شنیده خواهد شد میکروفن‌های دیافراگم کوچک نظام میکروفن‌های دیافراگم بزرگ گرایش کمتری به رنگ آمیزی صدا در سمت ناشنوای خود دارند.

 

میکروفن های خازنی و دینامیکی باهر الگوی دریافتی قابل دسترسی هستند به جز میکروفن های دینامیکی دو جهتی. میکروفون های نواری دارای الگوی های دریافت دو جهتی و هایپرکار دیود می باشند برخی میکروفن های خازنی دارای کلید برای انتخاب الگوهای دریافت مختلف هستند توجه داشته باشید که شکل ظاهری میکروفن چگونگی الگوی دریافت آن را نشان نمی‌دهد .

 

اگر دیافراگم در مقطع انتهای میکروفن عمود بر محور طولی میکروفن باشد باید به  شکلی آن را به طرف منبع صوتی نشانه گیری کرد که دیافراگم مقابل منبع صوتی باشد و اگر دیافراگم در سطوح جانبی میکروفن باشد همان سطوح را مقابل منبع صوتی قرار داد در شکل ۶-۶ نمونه از میکروفن خازنی با الگوی دریافت قابل انتخاب دیافراگم و آن در سطح جانبی می باشد نشان داده شده است.

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

میکروفن هایی که بر روی یک سطح همچون میز کنفرانس یا یک صفحه نمایش قرار می گیرد دارای الگوی دریافت نیمه کروی نیمه سوپر کاردیود یا نیمه کاردیود هستند. قرار گرفتن روی سطح، ویژگی جهت میکروفن را افزایش داده و بنابراین اصوات منعکس شده از محیط ها را کمتر دریافت می‌کنند .

 

 پاسخ فرکانسی

همانند دیگر تجهیزات صوتی پاسخ فرکانسی میکروفن محدوده‌ای از فرکانس هاست که در آن میزان سیگنال خروجی تقریباً یکسان است با تلرانس ۳ -+دسیبل

 

در ادامه فهرستی از منابع صوتی و پاسخ فرکانسی میکروفن مورد نیاز برای ضبط دقیق و با کیفیت بالای صدای آنها آمده است. همچنین اگر پاسخ فرکانسی میکروفن بیشتر از محدوده فرکانسی منبع صوتی باشد نیز ضبط صدا امکان پذیر می باشد.

 

  • بیشتر ادوات موسیقی: ۸۰ هرتز تا ۱۵ کیلو هرتز
  • ادوات موسیقی بم:۴۰ هرتز تا ۹ کیلوهرتز
  • کلام و سازهای بادی برنجی: ۸۰ هرتز تا ۱۲ کیلو هرتز
  • پیانو: ۴۰ هرتزتا ۱۲ کیلو هرتز
  • سنج ها و برخی از پرکاشن ها: ۳۰۰ هرتز تا ۱۵ ویا ۲۰کیلو هرتز
  • ارکستر موسیقی سمفونیک:۴۰هرتز تا ۱۵ کیلو هرتز

 

در صورت امکان میکروفنی به کار ببرید که فرکانس‌های کمتر از پایین ترین فرکانس اصلی ساز موسیقی را حذف کند. برای مثال فرکانس اصلی ارتعاش سیم E پایین در گیتار آکوستیک حدود ۸۲ هرتز است بنابراین میکروفنی که استفاده می‌شود باید فرکانسهای کمتر از ۸۲ هرتز مانند صدای ارتعاشات و وسایل نقلیه و تهویه را دریافت نکند. بدین منظور برخی میکروفن ها دارای کلیدی برای حذف فرکانسهای خیلی پایین هستند که می‌توان از آن استفاده کرد و یا اینکه فرکانسهای پایین ناخواسته را به وسیله میز صدا حذف نمود.

 

منحنی پاسخ فرکانسی سطح سیگنال خروجی میکروفن را بر حسب دیسیبل db در فرکانس های گوناگون نشان می‌دهد. سطح سیگنال خروجی در فرکانس یک کیلو هرتز جایی است که خط منحنی معادل صفر دسیبل است و سطوح سیگنال خروجی در سایر فرکانس ها بالا تر یا پایین‌تر از سطح مبنا صفر دسیبل می باشد.

 

شکل منحنی پاسخ فرکانسی نحوه پاسخگویی میکروفن را به یک منبع صوتی که در فاصله مشخص قرار دارد معین می سازد اگر میزان فاصله مشخص نشده باشد احتمالا  ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر است. برای مثال میکروفن با پاسخ فرکانسی پهن یکنواخت فرکانس های اصلی و هارمونیک های آنها را به همان نسبتی که در منبع صوت هستند تولید می کند چنین میکروفنی متمایل به تولید صدای دقیق و طبیعی از منبع صوت در آن فاصله است. با افزایش تعمدی در دامنه فرکانس های ۵-۱۰ کیلوهرتز از پاسخ فرکانسی میکروفن شفافیت و وضوح صدا بیشتر می‌شود زیرا با این کار بر هارمونیک های بالایی صدا تاکید بیشتری می گردد شکل ۶-۷

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

 

این نوع پاسخ فرکانسی با نام Taliored و یا Contoured شناخته می‌شود و معمولاً برای تقویت کننده های گیتار برقی و مجموعه طبل ها به کار می رود برخی از میکروفن ها دارای کلیدی برای تغییر پاسخ فرکانسی هستند.

اغلب میکروفن های یک جهتی و دو جهتی هنگامی که در فاصله چند سانتیمتری از منبع صوت استفاده شوند فرکانس های پایین را بیشتر تقویت می‌کنند. شاید شنیده باشید هنگامی که یک نفر خواننده یا همخوانی میکروفن را در نزدیک دهان خود نگه می‌دارد و آواز می خواند صدای وی بم تر به گوش می‌رسد این افزایش دامنه فرکانس های پایین که  متناسب با میزان نزدیکی میکروفون به منبع صوت است پدیده مجاورت نام دارد و اغلب در منحنی پاسخ فرکانسی باخط چین مشخص می‌شود میکروفن‌های تمام جهتی پدیده مجاورت ندارد و پاسخ فرکانسی آنها در فواصل مختلف از منبع صوتی یکسان است.

 

افزایش دامنه  و فرکانس های پایین در مجموع طبل ها سبب پرحجم شدن و گرمی صدای آنها می‌شود و امری خوشایند است به طور کلی در اغلب موقعیت‌های ضبط صدا و موسیقی این پدیده باعث بم شدن غیرعادی صدای ادوات موسیقی و کلام دریافت شده به وسیله میکروفن می‌شود.  در برخی از میکروفن ها با کار گذاشتن روزنه ها و شکاف ها در بدنه میکروفن ها این پدیده را کاهش می دهند اما بعضی دیگر با استفاده از کلید مخصوص به نام roll off که یک فیلتر بالا گذر است امکان کاهش و پدیده مجاورت را فراهم می آورند، همچنین می توان به وسیله همسان ساز میز صدا فرکانس های کم را تضعیف کرد تا صدا طبیعی به نظر آید با این کار در حقیقت دامن مولفه‌های  فرکانس پایین که توسط میکروفن گرفته شده کاهش می‌یابد.

 

توجه داشته باشید که محل قرار گرفتن میکروفن نسبت به منبع صوتی تاثیر زیادی در کیفیت فرکانسی سیگنال آن دارد .میکروفنی با پاسخ فرکانسی یکنواخت همیشه صدای طبیعی را تضمین نمی‌کند زیرا مکان میکروفن در کیفیت صدا موثر است.

 

امپدانسz

این مشخصه مقاومت موثر خروجی میکروفن در فرکانس یک کیلو هرتز است میکروفن با امپدانس ۱۵۰ تا ۶۰۰ اهم از نوع امپدانس کم است همچنین میکروفن ها با امپدانس ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ اهم دارای امپدانس  متوسط و بیشتر از ۲۵ کیلو هم گاهی از ۱۰ کیلو اهم به بالا دارای امپدانس زیاد می باشد.

 

همیشه سعی کنید میکروفن هایی با امپدانس کم به کار ببریم در این صورت می‌توانیم میکروفن را به کابل صوتی طویل متصل کنید بدون اینکه فرکانس‌های بالا از دست برود و یا اینکه هام بر روی سیگنال اثر گذارد.  امپدانس ورودی یک خط  میکروفن پذیر میز صدا حدود ۱۵۰۰ اهم است اگر این مقدار برابر امپدانس یک میکروفن با امپدانس کم برای مثال ۲۵۰ اهم باشد  آنگاه با پدیده بارگذاری مواجه می‌شویم این پدیده سبب افت سطح سیگنال اعوجاج و یا باریکی پاسخ فرکانسی لاغری صدا می شود برای پیشگیری از این امر باید ورودی میکروفن پذیر میز  صدا امپدانس به مراتب بالاتر از آن امپدانس خروجی میکروفن داشته باشد. البته هنوز هم این ورودی میکروفن پذیر میز صدا امپدانس کم نامیده می شود .

 

 حداکثر spl

برای فهم این ویژگی ابتدا محتاج به دانستن spl  هستیم spl یا سطح فشار صوتی اندازه‌ای از شدت صدا است آرام ترین کمترین صدایی که ما می‌توانیم آن را بشنویم آستانه شنوایی ما می باشد که برابر با  OdBSpl .است گفت و گوی عادی در فاصله ۳۰ سانتی متری در حدود 70dbdpl می باشد و صدای بسیار بلند که باعث دردناکی گوش شود بالای 120dbsplاست. اگر  حداکثرspl برای یک میکروفن 125dbsplباشد به این معنی است که اگر این میکروفن در معرض صدایی با سطح 125dbspl قرار گیرد بروز اعوجاج در سیگنال خروجی آن آغاز می‌شود. مشخص حداکثر spl معادل با120dbspl خوب 135dbsplخیلی خوب و 150dbsplعالی است.

 

میکروفن های دینامیکی گرایش به ایجاد اعوجاج در سیگنال خروجی خود ندارد حتی اگر در معرض صدا های خیلی بلند قرار گیرند برخی میکروفن های خازنی در حد خوبی تحمل صداهای بلند120dbspl را دارند. همچنین بعضی از میکروفن های خازنی دارای کلیدی به نامpad برای پیشگیری از بروز اعوجاج در مدار الکتریکی داخل میکروفن هستند که در صورت لزوم باید از آن استفاده کرد اما از آنجایی که کلید padسبب کاهش نسبت سیگنال به نویز می‌گردد تنها هنگامی که مطمئن هستید اعوجاج رخ می‌دهد از آن استفاده نمایید.

 

حساسیت

این مشخصه به ما می‌گوید که اگر میکروفن در معرض صدای با  spl معین قرار گیرد چه مقدار ولتاژ در خروجی آن تولید می‌شود هنگامی که دو میکروفن در مقدار صدایی واحد قرار می‌گیرند میکروفنی که حساسیت آن زیاد است سیگنال قوی تری و ولتاژ بالاتری نسبت به میکروفنی که حساسیت آن کم است تولید می‌کند.

 

یکی میکروفن که حساسیت آن کم است احتیاج به تقویت بیشتری نسبت به میکروفنی که حساسیت آن زیاد است دارد که  توسط میز صدا تقویت بیشتر صورت می گیرد که معمولاً نویز بیشتر را سبب می گردد.  هنگامی که موسیقی آرام مانند گیتار کلاسیک و کوارتت زهی را از فاصله دور ضبط می کنید از میکروفن با حساسیت زیاد استفاده کنید تا سیگنال بر نویز میز صدا  سوار گردد. اما هنگامی که موسیقی بلندی را ضبط می‌کنید و یا میکروفن ها را خیلی نزدیک به ساز قرار می دهید از میکروفن هایی با حساسیت کم استفاده کنید زیرا سطح سیگنال خروجی میکروفن به اندازه کافی بالاتر از نویز میز صدا است و باعث می شود نسبت سیگنال به نویز بالا باشد مثالهایی از مقدار حساسیت برای سه نوع  میکروفن عبارت است از:

  • میکروفون خازنی:5/6mv/pa حساسیت زیاد
  • میکروفون دینامیکی:1/8mv/paحساسیت متوسط
  • میکروفون نوار یا دینامیکی  کوچک:1/1mv/pa حساسیت کم

 

یک منبع صوتی با صدای بلندتر ولتاژ خروجی بالاتری را در میکروفن سبب می‌شود یک ساز با صدای خیلی بلند طبل بزرگ و تقویت کننده گیتار برقی می‌تواند سبب شود که سیگنال خروجی میکروفن آنقدر قوی باشد که پیش تقویت کننده میکروفن در میز صدا بارگذاری بیش از حد شود بدین خاطر اغلب  صدا دارای کلیدpad یا کنترل بهره ورودی برای پیشگیری از این امر هستند.

 

نویز داخلی

نویز داخلی یا سطح نویز معادل نویزی الکتریکی یا هیس است ‌که یک میکروفن تولید می کند و مقدار spl تولید شده از بابت ولتاژ نویز داخلی تعیین کننده ان است. معمولاً از منحنی وزن دهی شده-a برای اندازه گیری نویز داخلی استفاده می کنند بدین معنی که از فیلتری برای اندازه گیری سطح صدا استفاده می شود که فرکانس های پایین و بالای در آن تضعیف شده تا مشابه پاسخ فرکانسی گوش انسان باشد.

 

اگر مقدار نویز داخلی با استفاده از منحنی وزن دهی-a شده برابر با 18dbsplیا کمتر باشد خیلی خوب یعنی سطح صدا هیس  تولید شده توسط میکروفن خیلی کم است و حدود 28dbsplخوب است اما اگر مقدار آن به حدود35dbspl برسد مناسب برای ضبط موسیقی با کیفیت نیست. چون میکروفن های دینامیکی قطعات الکتریکی فعال دیود ترانزیستور برای تولید نویز ندارند مقدار نویز داخلی هیس انها  در مقایسه با میکروفن های خازن خیلی کمتر است به همین دلیل در برگه مشخصات فنی میکروفن های دینامیکی مقدار نویز داخل قید نمی گردد.

 

نسبت سیگنال به نویز

نسبت سیگنال به نویز مقدار تفاضل حساسیت و نویز داخلی میکروفن بر حسب دسیبلdb است هرچه سطح فشار صوتی یک منبع صوت بالاتر باشد نسبت سیگنال به نویز (s/n)هم بیشتر است در سطح فشار صوتی94dbspl اگر نسبت سیگنال به نویز میکروفن64db باشد مشخصهای خوب و اگر74db باشد عالی است سیگنال به نویز بالاتر به معنای خلوص بیشتر سیگنال صدا نویز کم تر و برد بیشتر میکروفن می باشد برد وضوح دریافت صداهای دور و آرام است که با همان s/n بالا انجام پذیر است برد در برگه ی مشخصات مشخص نمی‌شود چرا که هر میکروفنی قادر به دریافت صدای منابع صوتی بلند از هر فاصله ای می باشد به عنوان مثال یک میکروفن ارزان قیمت می تواند صدای رعد و برق را از فاصله چندین مایلی دریافت کند.

 

 پلاریته

مشخصه پلاریته تعیین کننده وضعیت سیگنال خروجی الکتریکی میکروفن نسب به سیگنال ورودی آکوستیکی آن است در حال استاندارد این شماره پین شماره ی دو مثبت می باشد در این حالت وقتی فشار صوتی سبب حرکت دیافراگم به سمت داخل شود ولتاژی مثبت در پین شماره دو نسبت به پین شماره سه تولید می گردد.

 

مطمئن شوید کابلهای میکروفن پلاریته میکروفن عوض نشده باشد در هر دو سر کابل باید پین شماره یک  به شیلد پین شماره دو به سیم قرمز و پین شماره سه به  سیم سفید یا سیاه متصل شده باشد همچنین ممکن است نحوه سیم بندی جک ها به کابل به صورت پین شماره یک به شیلد  پین شماره دو به سیم سفید و پین شماره سه به سیاه باشد اگر بعضی ازکابلهای میکروفن دارای پلاریته صحیح و برخی دیگر دارای پلاریته معکوس یعنی جای دو سیم متصل شده به پین های ۲ و ۳ در سرکابل انتهای کابل عوض شود سیگنال خروجی آنها با هم ترکیب می شوند ممکن است فرکانس های پایین حذف گردد.

 

انواع میکروفن های ویژه

در ادامه سه نوع میکروفن ضبط صدا که برای اهداف ویژه به کار می‌رود شرح داده می‌شود: میکروفن سطحی میکروفن مینیاتوری و میکروفن استریو

 

 میکروفن سطحی

این میکروفن برای استفاده بر روی سطوح مختلف طراحی شده است برای مثال می‌توان میکروفن سطحی را در زیر درب پیانو نصب کرد و یا اینکه برای دریافت صدای آمبیانس اتاق را روی دیوار قرار داد این میکروفن ها را می توان روی سطوح سختی که برای جداسازی سازها و یا صفحاتی که برای جهت دار ساختن میکروفن ها استفاده می شود تعبیه کرد.

 

یک میکروفن سطحی از کپسول میکروفن خازنی کوچکی که خیلی نزدیک به سطح منعکس کننده صدا قرار گرفته است استفاده می‌کند و بدین خاطر صدای مستقیم و انعکاسی را در یک زمان  و به طور هم فاز در تمام فرکانس ها دریافت می‌کند به طوری که شما با پاسخ فرکانسی یکنواخت و عاری از حذف فاز را را از میکروفن دریافت می‌کنید. یک میکروفن معمولی در نزدیکی یک سطح صدا رنگ آمیزی شده خواهد داشت در حالی که یک میکروفن سطحی در این حالت صدایی طبیعی را عرضه می دارد .

یک مثال از این نوع میکروفن سری  pzm  است  شکل ۶-۸ مزایای ادعا شده برای این میکروفن داشتن پاسخ فرکانسی پهن و یکنواخت عدم وجود حذف و فاز وضوح صدا برد خوب و کیفیت فرکانس یکسان در تمام جهات پیرامون آن می‌باشد.

 

منحنی الگوی دریافت آن نیمه کروی است ولی برخی از آنها دارای منحنی نیمه کاردیود یا نیمه سوپر کاردیود هستند کارکرد آنها هنگام نصب روی میز کنفرانس یا نزدیک لبه جلویی کف صحنه برای ضبط نمایش و موسیقی بسیار خوب است.

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

میکروفن مینیاتوری

میکروفن های خازنی کوچک را می‌تواند روی قاب دور طبل بدنه فلوت شیپور گیتار آکوستیک و مانند اینها نصب کرد  که کیفیت فرکانسی  این میکروفن ها  تقریباً به خوبی میکروفن های استودیویی و قیمت آنها نسبتا کم است با این میکروفن های کوچک می توانید برای یک گروه موسیقی میکروفن گذاری کنید بدون اینکه با پایه‌های میکروفن صحنه اجرا شلوغ نمایید شکل ۹-۶ و یا اینکه تمامی مجموعه طبل ها درام ست را با دو یا سه عدد از آنها میکروفن گذاری کنید در این صورت اگر چه کنترل انفرادی صدای هر طبل  در هنگام ترکیب آنها از دست می‌رود اما قیمت میکروفن ها کم و با صدا با کمی تقویت در فرکانس های پایین Bass و بالا trible کاملا خوب است این میکروفن ها در مقایسه با میکروفن های بزرگ در کاربرد فاصله دارد از منبع صوت دارای نویز هیس بیشتری هستند.

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

میکروفن استریو

یک میکروفن استریو ترکیبی از دو کپسول میکروفن جهت دار در بدنه‌ی واحد است که ضبط صدا به صورت استریو را راحت می سازد شکل۱۰-۶ شده اگر این میکروفن ها در فاصله  و ارتفاع مناسب نسبت منبع صدا قرار گیرد خواهید توانست ضبط استریو فونیک داشته باشید چون فاصله بین دو کپسول میکروفن نیز هیچ تأخیری و تغییر فازی بین سیگنال‌های آنها وجود ندارد و بدین خاطر سازگار با پخش مونو است یعنی پاسخ فرکانسی سیگنال صدا هنگام پخش صدا به صورت استریو و مونو یکسان است زیرا حذف فاز بین دو کانال در هنگام ترکیب شدند ایجاد نمی گردد.

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

انتخاب میکروفن

جدول ۱-۶ راهنمای انتخاب میکروفن متناسب با نیاز شماست فرض کنید قصد ضبط صدای یک پیانوی بزرگ را که همراه دیگر ادوات موسیقی نواخته می‌شود دارید در این صورت شما نیازمند میکروفنی هستید که نشسته و سایر سازها به آن کاهش یابد جدول ۱-۶ میکروفن یک جهت و یا میکروفنی تمام جهت که در فاصله نزدیک از پیانو به کار رود را توصیه می کند همچنین برای دریافت صدایی طبیعی از این پیانو جدول ۶-۱ میکروفن با پاسخ فرکانسی یکنواخت را پیشنهاد می‌کند اگر جزئیات تعصبات پیانو را برای ضبط مد نظر داشته باشید میکروفن انتخابی  سازنده باشد بنابراین باید میکروفنی که دارای پاسخ فرکانسی یکنواخت یک جهت و خازنی باشد انتخاب گردد اگر می‌خواهید میکروفن را نزدیک به یک سطح قرار دهید در پیانو میکروفن سطحی سفارش می شود.

 

حال فرض کنید قصد صدا برداری از یک گیتار آکوستیک در روی صحنه رو دارید در حالی که نوازندگی گیتار مرتبا در حال حرکت است در این صورت با یک منبع صوت متحرک مواجه هستیم جدول ۱-۶ استفاده از میکروفن مینیاتوری که بر بدنه گیتار متصل شده را سفارش می کند در این حالت چون میکروفن نزدیک به گیتار از مشکلات فیدبک آکوستیکی  نشت صدا وجود ندارد .پس می‌توانید از میکروفن تمام جهتی استفاده نماید بنابراین یک میکروفن تمام جهتی و خازنی انتخاب خوبی برای موقعیت فوق است .

 

برای استودیو خانگی و اولین انتخاب میکروفن خازنی کاردیود با پاسخ فرکانسی یکنواخت است این نوع میکروفن مخصوص برای آواز سنج پرکاش و سایر ادوات موسیقی آکوستیکی خوب است به خاطر داشته باشید که این نوع میکروفن ها برای کار کردن احتیاج به منبع تغذیه باتری تغذیه فانتوم دارند.

 

دومین انتخاب برای استودیو خانگی میکروفن دینامیکی کاردیود  با افزایش در دامنه فرکانس های بالا eakPresence pa در منحی پاسخ فرکانسی آن است این نوع میکروفن برای مجموعه طبل هاو تقویت کننده گیتار برقی خوب است توصیه می‌شود برای استودیو خانگی به جای میکروفن‌های تمام جهتی بیشتر از میکروفن های کاردیود استفاده کنید .

 

راهنمای جامع انتخاب میکروفن

 

زیرا میکروفن کاردیود نشت صدای سایر منابع صوتی نوع زمینه آکوستیکی و پس آوایی اتاق را که اغلب در استودیوهای خانگی وجود دارد دریافت نمی کند البته میکروفن تمام جهتی نیز اگر در فاصله ای نزدیک به کار رفته می تواند ویژگی های بالا را دارا باشد با این حال میکروفن‌های تمام جهتی صدای طبیعی و قیمت کمتر داشته و پدیده مجاورت در آنها ایجاد نمی گردد .

 

لوازم همراه میکروفون

برای بهبود وتوزیع سیگنال خروجی میکروفن ها لوازمی همچون بادگیر پایه بوم درزگیر کابل جک اتصالی اسنک اسنک و اسپیلیتر وجود دارد که همراه میکروفن استفاده می‌شود .

 

 

 

 بادگیر (پاپ شیلد)

پاپ شیلد

بادگیر وسیله ای است که برای میکروفن خواننده خیلی مورد احتیاج است و معمولا از فوم اسفنجی ساخته می‌شود و روی میکروفن قرار می‌گیرد چرا بادگیر مورد نیاز است؟ هنگامی که یک خواننده کلمه ای را که با حروفی همچون پ  و ت  شروع می‌شود را می‌خواند هوا به شدت از دهان به خارج می شود حالا اگر میکروفن در نزدیکی دهان او قرار داشته باشد به خاطر برخورد شدید هوا به دیافراگم صدا حالت انفجاری پیدا می‌کند این مشکلات از اصطلاح پ زدن نامیده می‌شود.

 

بادگیری میکروفن این مشکل را کاهش می‌دهد.  برخی میکروفن ها دارای بادگیر داخلی هستند و بعضی دیگر دارای دهانه کروی شکل برای کاهش مشکلات پ زدن  می باشد.

بهترین نوع بادگیر پرده‌ی نایلونی است که در فاصله چند سانتیمتری از میکروفن قرار می گیرد همچنین با قرار دادن میکروفن در بالا یا کنار دهان و خواننده و یا کاربرد میکروفن تمام جهتی مشکل پ زدن کاهش می یابد .

 

 

 

 

پایه میکروفن stands and booms

پایه میکروفن

پایه‌ها و بوم ها میکروفن را نگه داشته و امکان می‌دهد میکروفن را در موقعیت دلخواه زاویه فاصله نسبت به منبع صوتی قرار دهید یک پایه میکروفن دارای تکیه گاه فلزی سنگینی است که لوله های عمودی بر آن قرار داده شده است در بالای لوله عمودی پیچی قرار دارد که امکان تنظیم ارتفاع لوله تلسکوپی کوچکترین را که درون لوله عمودی است مهیا می‌سازد .

 

در انتهای لوله تلسکوپی پیچی استاندارد با قطر ۵/۸ اینچ برای اتصال گیره نگهدارنده میکروفن قرار دارد بوم لوله افقی طویلی است که بر لوله عمودی قرار گرفته است زاویه و طول آن قابل اندازه قابل تنظیم است در انتهای بوم پیچی برای اتصال گیره میکروفن قرار گرفته و در سر دیگر با وزنه برای متعادل کردن بازی بوم نصب شده است‌.

 

 

 

لرزه گیر shock mounnts

لرزه گیر وسیله‌ای برای معلق نگه داشتن میکروفن است تا آن را از ارتعاشات مکانیکی مانند ضربه هایی که به پایه میکروفن وارد میشود  و یا لرزش های سطحی که پایه ی میکروفن روی ان قرار دارد  محافظت نماید بسیاری از میکروفن ها دارای لرزه گیر داخلی بود که به وسیله از آن کپسول میکروفن از بدنه آن ایزوله می شود این کار نویز  تماس دست با بدنه میکروفن را به خوبی به نویز های حاصل از ضربه پایه میکروفن  خنثی می‌سازد.

 

 

کابل میکروفن و فیش و کانکتور

کابل میکروفن

کابل های میکروفن سیگنال الکتریکی را از میکروفن به میز صدا یا دستگاه ضبط حمل می‌کند میکروفن‌های امپدانس کم را می توان با ده ها متر از کابل استفاده نمود بدون اینکه هام بر روی صدا تأثیر گذاشته و یا مولفه‌های فرکانس بالا سیگنال از دست برود بعضی از  میکروفن ها دارای کابل متصل شده به میکروفن بدون استفاده از جک اتصالی هستند تا ضمن سهولت کاربرد قیمت آن هم کاهش یابد اما بقیه میکروفن های یک جک اتصالی اغلب نوع xlrدارند که کابل صوتی به آن متصل می شود . کاربرد میکروفن های نوع دوم در صدابرداری حرفه ای ترجیح داده می‌شود زیرا اگر کابل میکروفن صدمه ببیند به راحتی قابل تعویض است و میکروفن بدون استفاده نمی ماند .

 

کابل های  میکروفن از ۲ هادی عایق شده به وسیله شیلد احاطه شده ساخته می شود. همانطور که قبلا اشاره شده پین شماره دو جک اتصالی باید به سیم مثبت not پین شماره به سیم منفیcold پین شماره  یک نیز به شیلد کابل وصل شوند. کابل های طولانی را دور قرقره های مخصوص کابل پیچیده تا دست و پاگیر نباشد.

 

 

 

 

پنل نصبی -اسنکsnake

پنل نصبی

 

چون استفاده از تعداد زیادی کابل بین میکروفن ها و میزان صدا سبب سردرگمی و شلوغی محیط می گردد از وسیله ای به نام اسنک همراه با جعبه واسطه میکروفن ها بهره‌برداری می‌شود شکل ۲-۲۵  یک اسنک کابلی با چندین هادی است سیگنال‌های حاصل از میکروفن ها را به میز است را منتقل می‌کند در نزدیکی میز صدا سیم های کابل برق به چندین جک اتصالی متصل می‌گردد تا به ورودی‌های میز صدا وصل شود.

 

 تقسیم کنندهSplitter

در هنگام صدا برداری از یک گروه موسیقی در سالن کنسرت احتیاج به ارسال سیگنال میکروفن به میز صدای‌ ضبط میز صدای تقویت کننده قدرت و میز صدای مونیتورینگ در صحنه اجرا است این کار را یک تقسیم کننده یا اسپیلیتر انجام می دهند. اسپلیتر برای هر میکروفن یک ورودی و دو یا سه خروجی ایزوله شده نسبت به هم دارد تا به میز صداهای مختلف متصل گردند .

 

چکیده

در این مقاله درباره بعضی از انواع میکروفن ها ویژگی ها و لوازم همراه با میکروفن ها مطالبی عنوان گردید که یک صدابردار باید با توجه به کارکردی از میکروفن انتظار دارد نوع میکروفن خود را انتخاب نمایید.

کارخانجات سازنده میکروفن مطالب زیادی را در مورد نکات کاربردی منتشر می نماید که می توانید از طریق مکاتبه و اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید به خاطر داشته باشید هر نوع میکروفنی را می توانید برای هر نوسازی به کار ببرید به شرطی که صدای دریافتی قابل قبول باشد بدین منظور  سعی کنید میکروفن های مختلف را ازمایش‌ نمایید تا تفاوت در کیفیت را حس کنید برای صدا برداری با کیفیت بالا احتیاج به میکروفن هایی با پاسخ فرکانسی پهن و یکنواخت و نویز و اعوجاج کم دارید.

 

استفاده از این مقاله فقط با ذکر منبع و لینک سایت میسر است . مطالب تماما توسط بخش تحقیق و پژوهش و آموزش پیشتازان صدای نقش جهان گردآوری شده و دارای ارزش مادی و معنوی برای مالکیت حقیقی آن می باشد.